Inleiding
Bijtelling. Hoe zit dit nou eigenlijk? Hoe bereken ik dit en bovendien: waar ga ik snel de fout in?
In dit artikel focussen wij ons deels op Tjeerd, 32 jaar. In een koophuis samenwonend met zijn vriendin heeft hij 2 kinderen. Tjeerd heeft een klein tegelzettersbedrijf die hij samen met een medewerker runt. De omzet is niet hoog genoeg om naar (koop-)huis te schrijven, maar gelukkig wel voldoende om van te leven. Na twee jaar leasen van een uitlopend model bestelbus wordt het nu toch echt tijd om een eigen bus aan te schaffen. De wensen: dubbele cabine voor de kinderen, airconditioning, trekhaak en bovendien een krachtige motor vanwege de aanhanger. Budget: €4000. Wat koop je hier voor? Een kleine zoektocht op de autoscouts en marktplaatsen van deze wereld levert aardig wat resultaat op.
Anfin, deze tekst gaat niet over het wel en wee bij uitzoeken van een bestelbus. We proberen vooral de regels en mogelijkheden rondom bijtelling goed uitgekauwd en wel op uw spreekwoordelijke (verkeers-)bord te leggen. Lees de uitgelichte teksten voor praktische voorbeelden rondom deze regels. Lees de dikgedrukte stukken voor de berekeningen.
Wat is bijtelling(en het nut hiervan)?
Als men een auto op naam van ‘de zaak’ zet, moet deze logischerwijs gebruikt voor werkdoeleinden. Minimaal 10% van alle gereden kilometers moet afgelegd zijn voor de onderneming. Zoals het voorbeeld zijn er mensen die het prettig vinden om een auto voor werk ook privé te gebruiken. Een andere denkbare situatie is bijvoorbeeld een werknemer bij een uitzendbureau met een auto om naar zakelijke klanten te rijden. Deze werkauto mag dan voor 500 kilometer per jaar privé gebruikt worden, waarvoor een kilometer registratie zal moeten worden bijhouden. Maar wat als de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt moet worden?
Privégebruik
Als dit het geval is moet men bijtelling betalen. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Het bedrag wat hieruit komt, wordt opgeteld bij je brutoloon, waar dus belasting en andere premies over betaald moeten worden.
Het nut van bijtelling is dus dat men niet zomaar een ‘gratis’ auto kan rijden voor privé gebruik maar hiervoor dus een vergoeding afdraagt via het loon. Vaak is dit voordeliger dan zelf een auto aanschaffen. Natuurlijk verschilt dit per auto en per werkgever. Vaak is men in bezit van een tankpas van de werkgever. Bovendien worden alle inspecties, zoals grote beurt, kleine beurt, APK, maar ook de reparaties aan het bedrijf gefactureerd en ook door het bedrijf betaald. Juist hierdoor scheelt dit aanzienlijk in de kosten. Hoe dit zit met schade rijden verschilt ook weer per werkgever, maar vaak heb je een eigen risico tot en met een af te spreken bedrag.
500 kilometer
Wil je geen bijtelling betalen en rijd je bovendien minder dan 500 kilometer privé per jaar? Dan ben je verplicht om te bewijzen dat de gemaakte kilometers werkgerelateerd zijn. Daarnaast mogen er niet meer dan 500 kilometers privé gereden zijn met de auto. De makkelijkste manier om dit te bewijzen is door een kilometerregistratie, ook wel rittenregistratie genoemd, bij te houden. Voor de auto van het werk vermeld je de gegevens van het voertuig: fabrikant, model/uitvoering, kenteken en de periode wanneer er mee is gereden. Per rit vermeld je de adressen van het beginpunt en bestemming. Er wordt doorgaans vanuit gegaan dat je de kortst mogelijke route rijd. Is dit niet het geval, moet je ook de gereden route noteren inclusief afslagnummers en wegnummers.
Apps
Deze registratie kun je natuurlijk op papier doen of in excel, maar hiervoor zijn ook handige apps. Om een voorbeeld te noemen: CTA rit registratie. In deze app kun je instellen welke auto je gebruikt, en dan kan je ook een rit starten. Via GPS kan deze app dan ook meteen de route voor je bijhouden en je hoeft aan het einde van de rit alleen maar het begin en eindadres plus de kilometerstand te corrigeren, mocht dit nodig zijn. Je kan ook adressen opslaan zodat deze automatisch herkend worden als je er in de buurt parkeert of je kan snel door een lijst bladeren om dit adres te selecteren. Mochten er opmerkingen zijn, over bijvoorbeeld de gereden route, kan dit ook ingevuld worden. Hiervoor kunnen bovendien ook templates gemaakt worden om deze automatisch te vullen. Deze specifieke app kennen wij dan ook omdat wij deze gebruikt hebben, maar als je rondkijkt, zijn er zeker nog meer van dit soort handige tools te vinden.
Eenvoud, onderbouwd
Het is ook mogelijk een vereenvoudigde rittenregistratie bij te houden. Hier gelden wel aanvullende regels. Als je veel moet rijden per dag en dus veel ritten hebt, is het veel administratief werk om al deze ritten te registreren. vanwege praktische redenen mag er dan een simpele rittenregistratie worden bijgehouden. Dit bewijs mag worden aangeleverd met een combinatie van:
-een vereenvoudigde rittenregistratie
-de zakelijke adressen in de (project-)administratie van de werkgever
Daarbij gelden wel als voorwaarden dat de werkgever schriftelijk met de werknemer heeft afgesproken dat:
-de werknemer een vereenvoudigde rittenregistratie bijhoudt
-privégebruik tijdens werk- en lunchtijd niet is toegestaan
-de werkgever de zakelijke adressen in zijn administratie heeft
Het is belangrijk dat deze elementen duidelijk schriftelijk worden vastgelegd. Zorg er voor dat je, zowel als werknemer als werkgever, dit duidelijk zwart op wit hebt staan. Dit voorkomt onduidelijkheid en conflicten.
Regels rondom bijtelling tweedehands auto’s
Rijdt men een bestelauto of personenauto ouder dan 15 jaar, een zogeheten youngtimer? Dan hoeft niet meer dan 35% bijtelling betaald te worden over de huidige dagwaarde van de auto. Koopt men een auto met een lage dagwaarde, dan kan dit fikse voordelen in de kosten opleveren. Let wel: bij relatief oude auto’s kunt u doorgaans rekenen op meer of duurder onderhoud. Laat uit voorzorg de auto controleren bij een garage en maak een proefrit om zeker te zijn van de huidige staat van het voertuig.
De MK3 Ford Transit(pre-facelift model). Heel diverse uitvoeringen leverbaar. Dieselmotoren van 75pk/185nm tot de sterke 125pk/260nm behoorden tot de mogelijke krachtbronnen. Deze uitvoering heeft 100 PK, een trekhaak, enkele cabine en airconditioning. De Ford staat bekend als zeer betrouwbaar.
Terug naar het voorbeeld van Tjeerd, de tegelzetter. De zoektocht naar bestelauto’s vordert al, dankzij bovenstaande uitleg. Neem bijvoorbeeld de 2001’ Ford Transit, een ‘basisbus’ met krachtige 100 PK dieselmotor, trekhaak en enkele cabine. Dankzij de ‘lage’ aanschafprijs van €2000,- is er nog budget over voor een auto er naast, dus vervalt de wens naar een dubbele cabine. Vanwege de straatwaarde van €2000,- is deze auto aantrekkelijk in de bijtelling, men betaalt namelijk slechts 35% over de tweedehandswaarde als de bus ouder is dan 15 jaar. Een conflict: Tjeerd werkt vaak in Amsterdam, met name in straten met een groene milieuzone. De bus zit in emissieklasse 3 waardoor er, zonder ontheffing, niet in deze groene milieuzone gereden mag worden.
Milieuzones
Dan toch maar verder kijken. Er staat bij de plaatselijke dealer ook nog een 2007’ Transporter van een bekend(maar niet nader te vermelden) Duitse fabrikant van stoomtreinen te koop voor een kleine €3600,-. Met de 130 pk een erg geschikte kandidaat voor het trekken van de aanhanger. Een nadeel: Tjeerd moet de volle 22% bijtelling betalen over de catalogusprijs, zo’n €30.000,-. Dit betekent dat hij ieder jaar €6.600,- moet optellen bovenop zijn jaarlijkse inkomen. Dit zorgt, na de belasting, voor een netto bedrag van €3240,- wat jaarlijks extra betaald moet worden voor het privégebruik van de bus. Let op: deze berekeningen gelden alleen in dit geval en kunnen per specifieke situatie verschillen.
In verschillende steden zijn er milieuzones. Op het moment van spreken hebben Amsterdam, Arnhem en Utrecht zones voor personen- en bestelauto’s. Deze milieuzones zijn er momenteel alleen ingesteld voor de dieselvoertuigen en zijn afhankelijk van de emissieklasse van de auto. Hoe hoger de emissieklasse van een auto is, des te minder de auto aan vervuilende stoffen uitstoot. Momenteel zijn er 2 verschillende milieuzones, namelijk de gele en de groene variant, respectievelijk toegestaan voor auto’s en bestelbussen van de emissieklasse categorie 3 of categorie 4 en hoger. Controleer dus altijd voordat je een milieuzone in rijd in welke categorie je dieselauto valt. Als je namelijk een milieuzone in rijd terwijl dit voor het betreffende voertuig niet is toegestaan, bent u helaas verplicht te doneren aan onze nederlandse staatskas. De gemiddeld de te doneren bedragen liggen tussen de €90,- en €95,-. Zonde, hiervan kan men natuurlijk ook een dagje uit gaan, een activiteit doen of iets anders. Via deze uitgebreide website kunt u ook uw kenteken controleren of u de milieuzone mag inrijden.
Tot slot
Zo. We zijn weer heel wat informatie wijzer. Hopelijk hebben we alles voldoende uitgelegd. Alle bronnen zijn meerdere malen gecheckt, ook al is dit artikel slechts een experiment. Wat overigens niet betekent dat dit de laatste zal zijn, integendeel!
Zie ons laatste blogbericht:
- Gedrag in het verkeerGedrag in het verkeer. Ik ken niemand die zich er nooit aan stoort. Want sommige mensen… Maar eerlijk is eerlijk: […]
- Bijtelling en milieuzones: de echte uitlegInleiding Bijtelling. Hoe zit dit nou eigenlijk? Hoe bereken ik dit en bovendien: waar ga ik snel de fout in? […]