Gedrag in het verkeer. Ik ken niemand die zich er nooit aan stoort. Want sommige mensen… Maar eerlijk is eerlijk: als ik de dashcambeelden van uit de begintijd van mijn rijbewijs terugkijk, zie ik dat ik best wel steken liet vallen. Net even wat extra gas voor het zebrapad bijvoorbeeld, niet Per Sé gevaarlijk voor de voetganger maar wel storend. De hoogtoerige 1.5 laat een rustig maar vrolijk pruttelgeluid komen uit het vooronder. Toegegeven: de voetganger op de beelden uit 2017 reageert misschien ook wat te direct, getuige het alom bekende vingergebaar. In de afgelopen jaren is mijn rijstijl gelukkig defensiever geworden, ruimte voor verbetering blijft. 

2020

Terug naar het heden. “Hij zit te bellen” aldus mijn (eigenlijk altijd) oplettende bijrijder. En jawel: de slingerende, inhalende, BMW voor mij wordt bestuurd door een ogenschijnlijk driftig pratende man met, zo het lijkt, een telefoon in de hand. Even snel iemand tijdens het rijden opbellen is leuk, je zou je echter kunnen afvragen of het ook verstandig is. Bijzonder frappant overigens, zo ik meen hebben de meeste 3’ers vanaf 2008 toch wel mogelijkheden voor handsfree bellen. Vlak voor de afslag Ridderkerk besluit mijnheer binnen enkele seconden van de linker naar de uiterst rechterbaan te gaan, om uiteindelijk net niet de afslag te nemen. De weg lijkt voor hem onbekend. De route voortzettend over de A16 besluit hij, enkele hectometerpaal-afstanden lang, toch maar de achterkant van een vrachtwagen van dichtbij te inspecteren. Majesteus interessant uiteraard, zo’n vrachtwagen. Ik zou ook niet afraden een dergelijk voertuig van dichtbij te bekijken. Mijn bescheiden advies hierbij zou wel zijn om dit al stilstaand te doen, om het risico op een ongeluk te voorkomen. “Nou, die wil graag in de vangrails” hoor ik naast mij wanneer de BMW iets te laat door lijkt te hebben dat de eerst bijna rechte A16 overgaat in een bocht. Tja, als je slechts 1 hand over hebt om te rijden kan je wel eens wat steken laten vallen. “Tijd om deze bestuurder aan de kant te zetten” hoor ik mijzelf zeggen tegen de, nog altijd, oplettende bijrijder. Hilariteit tot gevolg. Maar wat zou het op zo’n moment goed zijn voor de moraal om eerder genoemde bestuurder te wijzen op de gevaren van zijn gedrag. Dit soort acties ziet eigenlijk iedereen wel dagelijks in het verkeer gebeuren. De ‘navigatie inhalen’ lijkt hierbij helaas ook een rol in te spelen.

De route voortzettend over de A16 besluit hij, enkele hectometerpaal-afstanden lang, toch maar de achterkant van een vrachtwagen van dichtbij te inspecteren. Majesteus interessant uiteraard, zo’n vrachtwagen.

Kan het normaal?

Begrijp mij niet verkeerd: het zijn niet alleen BMW bestuurders die zich ‘anders’ gedragen. Geen enkel merk lijkt soms gespaard te worden in ons drukke hedendaagse verkeer. Maar het kan ook anders: als je er op let zie je steeds vaker bestuurders rekening met elkaar houden. Zo ook bijvoorbeeld de ‘gabber’ (met petje) in de 90’er jaren Toyota Starlet. Niet alleen stoppen voor een zebrapad, zelfs extra lang wachten zodat de aarzelende dame op leeftijd zich voldoende zeker voelt om ook naar de overkant te lopen. Fijn is dat, het kan dus wel! Of wat te denken van de vrolijk(geel) gekleurde Fiat? Bestuurd door een fier ogende jongedame ging deze, 4 afslagen/opritten lang, aan de kant voor invoegend verkeer. Het woord ‘selfless’ komt in mij op. Gewoon even dat extra beetje vriendelijkheid van de medeweggebruiker is altijd mooi meegenomen.

Voorstel

Ook wij komen met enkele dooddoeners. Als ik de mogelijkheid had, zou ik voorstellen dat iedereen zich vooral aan de sociale regels zou houden. 10 kilometer per uur te hard in een woonwijk is niet wenselijk. Daarentegen is dezelfde hoeveelheid te hard gereden kilometers op een autosnelweg doorgaans eerder handig dan storend. Wil men spoedig op de bestemming zijn dan zou ik opperen 5 minuten eerder te vertrekken. Haal snel in in plaats van met 1 of 2 kilometer verschil. Dit voorkomt bumperkleven. Snijd niemand af. Gebruik de richting zodat iedereen weet waar je heen wil. Laat mensen ritsen bij een oprit, vooral tijdens de file. Als iedereen er altijd 1 auto tussen laat… Anfin, deze heeft geen uitleg nodig. Bekijk samen met iemand anders waar de dode hoeken van de auto zitten. Door oranje rijden kan prima, zo lang stoppen niet meer mogelijk is. Is er nog voldoende tijd om te remmen, gebruik die spiegel en rem. En parkeren? Graag niet op de hoek van een kruispunt(denk aan vrachtwagens, autobussen, de brandweer…)  en als het even kan met de wielen recht. Verhuizen of verbouwen? Laat niet de hele dag de auto-met-aanhanger op de stoep staan. 

Dankuwel. 

Getekend: PA

Category
Tags